Розвиток психологічної стійкості учасників освітнього процесу у воєнний та повоєнний період

Назва програмиРозвиток психологічної стійкості учасників освітнього процесу у воєнний та повоєнний період
Структурний підрозділКафедра психології
Розробник(и)Кулик Н.А., старший викладач кафедри психології; викладачі кафедри психології
NametypeКурси за вибором
НапрямРозвиток психологічних, емоційно-етичних компетентностей (психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку)
Цільова аудиторіяПедагоги різних спеціальностей
Мета програмиМета та завдання програми курсу передбачають розвиток у слухачів нових знань про природу та специфіку виникнення стресу, основні етапи та напрямки оцінки стресостійкості, попередження та подолання проявів стресу та подолання їх наслідків; вміння застосовувати отримані знання на практиці
Зміст програмиНавчальний курс передбачає: • набуття слухачами нових компетентностей щодо попередження проявів стресу та подолання їх наслідків; • сприяння формуванню навичок конструктивного подолання стресу, саморегуляції в умовах стресу; • сприяння підвищенню стресостійкості учасників навчального процесу; • активізація особистісних ресурсів учасників навчального процесу; • сприяння формуванню позитивного мислення та сприйняття стресу як ресурсу для самовдосконалення. • підвищення рівня психологічної компетентності. Основні напрями програми: - Сутність та природа стресу. Сутність стресу, його види, ступені вираження та стадії розвитку. Психофізіологічні механізми виникнення стресу. Особливості стресу (Тема дає розуміння специфіки стресу, як важливого дестабілізуючого чинника, що впливає на фізичне та психологічне самопочуття особистості, висвітлює загальну картину психофізіологічних механізмів стресу). Під час проведення заняття розглядаються наступні ключові поняття теми: стрес, неспецифічна реакція організму, адаптаційний синдром, концепція стресу, критична величина стресу, дистрес, імунітет, ступені стресу, фази стресу, тривога, опір, виснаження, фрустрація. - Причини виникнення та форми прояву стресу Об’єктивні чинники виникнення стресу. Суб’єктивні чинники виникнення стресу. Форми прояву стресу. Оцінка рівня стресу. Роль і значення стресу у житті людини. Визначаються передумови та форми стресу, розкриваються зв’язки між індивідуальними характеристиками, генетично обумовленими параметрами та мисленнєвими помилками, що обумовлюють стрес. - Динаміка протікання стресу Загальні закономірності розвитку стресу. Чинники розвитку стресу. Негативні наслідки тривалого стресу. Тема покликана роз’яснити учасникам навчального процесу механізми протікання стресу, дати характеристики чинників (стресорів), що визначають силу стресу, дати зрозуміти значення негативних наслідків стресу для психічного здоров'я людини тощо. Розкриваються механізми протікання травматичного стресу та його наслідки для ментального та фізіологічного здоров’я особистості. Ключові поняття теми: тривожність, інтенсивність стресу, тривалість стресу, індивідуальна сприйнятливість до стресора, характер особистості, стресостійкість, вольовий компонент, риси особистості, виснаження, психосоматичні захворювання, депресія, посттравматичні стресові розлади (ПТСР). - Управління стресом Загальні підходи до нейтралізації та управління стресом. Методики зменшення фізичного ефекту стресу. Роль і значення набутих компетенцій для професійної діяльності: Тема дає змогу учасникам навчального процесу зрозуміти підходи до управління стресом з метою максимально можливого зменшення наслідків стресу та збереження працездатності та психічного здоров'я. Ключові поняття: оцінка ситуації, розуміння меж власних можливостей, антистресори, психопрофілактика, терапевтичний підхід, методи зниження негативного впливу від стресу. - Зміна ставлення до проблеми та її реінтерпретація Способи зміни погляду особистості на проблему. Спеціальні прийоми виходу зі стресових ситуацій, механізми найбільш ефективних напрямків подолання та попередження стресу. Комплексні способи управління стресом Роль і значення набутих компетенцій для ефективного подолання стресів та набуття навичок стресостійкості учасників освітнього процесу у воєнний та повоєнний період.
Обсяг програми (години)(not set)
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/ набуватимутьсяНавчальний курс передбачає набуття слухачами нових компетентностей відповідно до професійного стандарту (психологічних, емоційно-регулятивних): - підвищення рівня обізнаності щодо теми стресу та методів його подолання і запобігання; - оволодіння основними навичками конструктивного подолання стресу, саморегуляції та самоконтролю в умовах стресу; - підвищення рівня емоційного інтелекту та вміння керувати власними емоційними станами; - підвищення стресостійкості учасників навчального процесу, застосування позитивного рефреймінгу; - формування позитивного мислення; сприйняття стресу як ресурсу для самовдосконалення; - підвищення рівня активності особистісних ресурсів учасників навчального процесу; - підвищення рівня психологічної компетентності
Опис досягнутих результатів навчання- Знання, які відображають сутність, зміст, природу та специфіку виникнення стресу, основні етапи та напрямки оцінки стресостійкості, динаміку його протікання, попередження та подолання проявів стресу, їх наслідків; вміння застосовувати отримані знання на практиці; - вміння використовувати новітні техніки та методики для психологічної допомоги та самодопомоги в освітньому середовищі для успішної саморегуляції під час стресу; - вміння вдосконалювати та трансформувати особистісно-професійні компетентності стосовно підтримки та розвитку ментального здоров′я в умовах професійної діяльності під час військового часу.
Документ про освіту(not set)