Назва програми | Психологічна реабілітація дітей та дорослих у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій |
Структурний підрозділ | Кафедра психології |
Розробник(и) | (not set) |
Nametype | Курси за вибором |
Напрям | Розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій) |
Цільова аудиторія | Практичні психологи |
Мета програми | Отримання нових компетентностей щодо сучасних підходів в організації і проведенні психологічної реабілітації; засвоєння та оволодіння первинними навиками щодо використання сучасних форм, технологій, інструментів (методи, методики, вправи, техніки) для психологічної допомоги й підтримки дітей та дорослих, які знаходяться в складних життєвих обставинах внаслідок військових дій. |
Зміст програми | Навчальний курс передбачає набуття слухачами нових компетентностей у галузі психологічної реабілітації, а також сприяє оволодінню основними навичками роботи кризового психолога-консультанта.
Основні напрями програми:
Теоретичні аспекти психологічної реабілітації: поняття, мета та завдання психологічної реабілітації, її ефективність, тривалість та процедури; види та техніки психологічної реабілітації; фактори та форми психологічної травматизації особистості; поняття та критерії діагностики посттравматичного стресового розладу (розлади психіки, що виникають в наслідок екстремальних ситуацій: гостра реакція на стрес, перехідний період, посттравматичний стресовий розлад, генералізований тривожний розлад, розлади реакції пристосування, реакція горя; особливості стресових реакцій у учасників бойових дій; типи психічної дезадаптації у ветеранів бойових дій).
Особливості надання первинної психологічної допомоги: первинна психологічна допомога під час гуманітарних катастроф; принципи надання первинної психологічної допомоги; особливості надання первинної психологічної допомоги; визначення осіб, які потребують допомоги; перший контакт з постраждалими; спілкування з особистістю у стресовому стані.
Прикладні аспекти психологічної реабілітації: психологія горя (втрата як чинник психологічної кризи; етапи усвідомлення смерті; криза вмирання; етапи горювання); суїцидальна поведінка як прояв кризового стану особистості (соціально-психологічні аспекти суїцидальної поведінки; суїцид як деструктивний вихід з кризи); психологічна допомога при посттравматичному стресовому розладу (основні принципи надання психологічної допомоги при ПТСР; етапи психологічної допомоги при ПТСР; тілесно-орієнтована терапія, групова терапія, психотерапевтичні підходи, екзистенціальна терапія; основні принципи тілесно-орієнтованої терапії; методи групової терапії; основні завдання та методи екзистенціальної терапії; методи та техніки арт-терапії; поняття самодопомоги); методи та техніки надання психологічної допомоги особам, що перебували в надзвичайних ситуаціях (групове обговорення пережитої екстремальної ситуації (дебрифінг), його завдання і фази; кризове консультування, його стадії; принципи та техніки кризового консультування; тілесно-орієнтована терапія при ПТСР, основні техніки; біхівіріально-когнітивна терапія, основні техніки; психодинамічна терапія, основні техніки; екзистенціальна терапія, основні техніки).
Зміст курсу включає психолого-методичний інструментарій для оволодіння навичками організації командної роботи та створення умов для безперервного особистісно-професійного саморозвитку та саморегуляції. |
Обсяг програми (години) | (not set) |
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/ набуватимуться | Загальні компетентності відповідно до професійного стандарту.
Фахові компетентності, які відображають зміст навчального курсу:
– засвоєння специфіки організації і проведення психологічної реабілітації, її основних методів роботи з найбільш типовими формами запиту стосовно роботи психолога з травмуючою людиною, видів і прийомів психологічної допомоги й підтримки дітей та дорослих, які знаходяться в складних життєвих обставинах внаслідок військових дій;
– визначення ролі практичного психолога у процесі психологічної реабілітації;
– засвоєння методів діагностики проблем в рамках реалізації психологічнній реабілітації;
– виявлення основних причин, з якими звертається до практичного психолога у процесі психологічної реабілітації ;
– набуття нових навичок щодо вибору найбільш ефективних психотехнік під час роботи з дітьми та дорослими, які знаходяться в складних життєвих обставинах внаслідок військових дій;
– набуття умінь та навичок щодо оцінки психологічного стану, визначення необхідності надання психологічної допомоги; вибору ефективних методів психологічної допомоги. |
Опис досягнутих результатів навчання | Знання про сутність та специфіку роботи практичного психолога в сфері психологічної реабілітації;
отримання нових компетентностей щодо сучасних підходів в організації і проведенні психологічної реабілітації (етапи, структура, принципи, основні запити, з якими звертаються до психолога-консультанта);
засвоєння та оволодіння первинними навиками щодо здійснення діагностики в процесі психологічної реабілітації (психодіагностичні методи і методики, які можна застосовувати під час вивчення проблеми; проективні методики тощо).
уміння обирати та практично застосовувати сучасні форми, технології, інструменти (методи, методики, вправи, техніки) для психологічної допомоги й підтримки дітей та дорослих, які знаходяться в складних життєвих обставинах внаслідок військових дій;
готовність використовувати сучасні прийоми та методи для оволодіння практичним інструментарієм щодо надання першої психологічної допомоги та психологічної підтримки, корекції станів особі, які виникли під час кризи різного характеру. |
Документ про освіту | (not set) |
---|